21 tips om de rust te bewaren tijdens de corona-crisis

Wat kun je doen om uit de angst te blijven?

Mensen reageren heel verschillend op de corona-crisis. Ik zie sommigen in de angst schieten en volledig blokkeren. Anderen veren mee en worden heel ondernemend en hulpvaardig. Sommigen verdrinken bijna in duistere complot-theorieen en anderen gaan juist op zoek naar helende lichtmeesters voor healing. Weer anderen verkondigen belerend de lessen, die we zouden moeten leren uit deze crisis.

De huidige tijd laat jou ongetwijfeld ook stilstaan bij dat je eigenlijk ook gewoon ontzettend kwetsbaar bent. Dat je leven gewoon gebeurt en dus niet altijd maakbaar is. En bij dat je veel meer met de rest van de wereld verbonden bent, dan je ooit eerder hebt ervaren. Omdat nu, iets wat aan de andere kant van de wereld gebeurde, vrijwel dírect een enorme impact op jouw leven heeft. Niks ver-van-m’n-bed-show…

Dit roept vast ook ergens een gevoel van machteloosheid en wanhoop in je op. Dat zijn behoorlijk stressvolle emoties. En stress is misschien wel de grootste vijand van een gezond immuunsysteem. En dat immunsysteem heb je nu juist zo hard nodig.

Wat kun je doen om dat wanhopige, machteloze stressgevoel te lijf te gaan?

Stop met jezelf drukmaken over dingen waar je toch geen controle over hebt. Zoals:

  • Jezelf afvragen hoe lang dit nog gaat duren.
  • Je druk maken of anderen zich wel aan ‘de regels’ houden. (Natuurlijk mag je mensen helpen herinneren aan ‘de regels’ waar het jou betreft.)
  • De acties en reacties van anderen.
  • Voorspellingen over wat de mogelijke effecten worden van deze crisis.

Maak een lijst van dingen die jou een veilig gevoel geven. Dit kan van alles zijn:

  • muziek
  • een zachte deken
  • een knuffelbeer
  • aanraking (van je gezin)
  • de geur van versgebakken brood of appeltaart
  • een zonsondergang
  • space clearing
  • mediteren
  • warme chocolademelk
  • praten met een geliefde
  • een tijdschrift lezen
  • etc.

Maak de lijst zo lang mogelijk. Als je dan toch opeens een paniekmomentje hebt, dan kun je daar een geruststellende actie uit kiezen zodat je je veiliger en meer op je gemak voelt.

Blijf meester over jezelf

Ik wil je in dit artikel echt uitnodigen om je met name te focussen op de dingen, waar je wél zelf de controle over kunt nemen.

Geef je kracht alsjeblieft niet weg aan machten, die buiten jezelf liggen. Niets is machtiger en krachtiger dan JIJ. Besef dat jij van niets afhankelijk bent voor je gevoel van welzijn.

Jij bent niet afhankelijk van mensen, groepen of opgestegen lichtmeesters om je vrij te maken van angst, paniek of wat dan ook. En je bent ook niet afhankelijk van anderen voor healing. Jij kunt dat prima zelf. Al dan niet, met wat assistentie.

Twee soorten angst

Angst heeft twee vormen: een reële en een irreële. De reële angst is een nuttige. Het waarschuwt je voor direct gevaar, zodat je lichaam in actie kan komen. Direct gevaar is een tijger die je achterna zit, of podiumangst.

Irreële angst is veel minder nuttig. Het roept dezelfde stresshormonen in je lijf op als een reële angst, alleen kun je vervolgens geen concrete acties ondernemen om er van weg te komen.

Deze irreële angsten spelen zich voornamelijk in je hoofd af en gaan meestal over iets wat er eventueel wel of niet zou kunnen gebeuren in de toekomst. Je projecteert een ervaring uit het verleden, op de toekomst en je voedt deze angst door er continue aandacht aan te geven. Zo draaien je gedachten maar in cirkeltjes en wordt je paniek steeds erger. Je slaat aan het piekeren.

Dit soort chronische angst blokkeert je levensenergie. Het houdt je klein, verkrampt en teruggetrokken. En het houdt je vast in een bepaalde realiteit.

Blijf je jouw angstscenario constant aandacht geven, dan geef je daarmee je kracht en energie weg. Je verliest vervolgens meer en meer de verbinding met jezelf, en met de realiteit van het hier en nu. En als dat laatste gebeurt, dan kun je nooit vanuit een helder gewaarzijn reageren.

Wat kun je dan wèl doen om irreële angsten het hoofd te bieden?

  1. Zorg voor een dagelijkse routine. Sta op en ga naar bed op je normale tijden en zorg voor een schema dat zowel werk als ontspanning bevat.
  2. Trek iets anders aan dan alleen maar je pyama of joggingbroek. De kleren die je kiest hebben een enorme impact op hoe je je voelt. Kies ook eens voor een vrolijke kleur! Echt, het maakt verschil.
  3. Zorg voor frisse lucht. Ga naar buiten. Op je balkon, in je tuin of een ommetje in de buurt op rustige tijden en met genoeg afstand. Kun, of wil, je niet naar buiten, zet dan elke dag minstens een half uur je raam open en zorg zo voor frisse lucht. Dat is een instant humeur- en sfeerverbeteraar.
  4. Denk in fysieke afstand, niet in sociale afstand. Nu, meer dan ooit, hebben we verbinding met anderen nodig. Mensen zijn sociale wezens. Gebruik telefoon, videochat, online klaslokalen en de post. Regel dit ook voor je kinderen, die missen hun vriendjes net zo goed.
  5. Beweeg regelmatig en voldoende. Beweging zorgt voor dopamine en endorphine in je lijf. Dit zijn feelgood-stofjes. Ga fietsen, wandelen, doe een youtube-les of dans gewoon in je eigen woonkamer.
  6. Eet gezond en drink voldoende (water). Let daar op. Angst en stress hebben een negatief effect hop je eetpatroon. Je eet te veel, te ongezond of juist te weinig of misschien wel helemaal niet. Gezonde voeding is belangrijk voor je immunsysteem.
  7. Zorg dat je alles in huis hebt, wat er op je ‘veilig gevoel’-lijstje staat. Zelfzorg is belangrijk. Vergeet ook niet om jezelf af en toe te verwennen.
  8. Geef iedereen het voordeel van de twijfel en vergeef. Iedereen doet zijn best om hier zo goed mogelijk door heen te komen en onderlinge spanningen zijn daarbij onvermijdelijk.
  9. Dat geldt ook voor je kinderen. Verwacht gedoe met ze, maar maak er niet een enorm isuue van. Draag zorg voor hun routine, en zorg dat ze zich veilig voelen. Stel je verwachtingen bij en focus op emotionele verbinding.
  10. Help anderen, waar je kunt. Doneer, bestel bij je lokale favoriete restaurant of doe boodschappen voor die ene buur. Je vind vast wel iets. Anderen helpen heeft een positief effect op jouw gevoel van welzijn en dus op je immunsysteem.
  11. Focus vooral op het goede nieuws en beperk jezelf in het ontvangen van slecht nieuws. Er is eindeloos veel negatieve, sensationele en alarmerende berichtgeving te vinden op allerlei plekken. Focus je liever op de positieve, die zijn er ook.
  12. Maak een krachtplaats van je woning! (Need I say more? 🙂 Check bovenaan de tab Werk Met Mij als je meer wilt weten.)
  13. Doe iets waar je echt de totale controle over hebt, wanneer je je overweldigd voelt. Ruim eindelijk die boekenkast eens op, bijvoorbeeld.
  14. Check je bucket list op langetermijn dingen, die je nu kunt doen. Bingewatch die ene serie, lees dat boek of ga gitaar leren spelen.
  15. Voel je je onrustig, weet dan dat herhalende bewegingen je zenuwstelsel kalmeren. Activiteiten als trommelen, touwtje springen, wiegen, breien, kleuren helpen je rustig maken.
  16. Dat geldt ook voor creatieve expressie. Verbeeld je onrust via muziek, schilderingen, kleien, dansen etc. Of help je kinderen daar bij.
  17. Voeg dagelijks humor toe. Lachen is het beste medicijn tegen je zorgen maken. Blijf lichtvoetig en zoek humor in kleine dingen. Een comedy of cabaretshow kijken, hoort daar zeker ook bij.
  18. Heb je het moeilijk, vraag dan hulp aan de mensen om je heen: vrienden, buren, leraren van je kind, andere ouders. Ook professionele vertrouwenspersonen willen en kunnen er voor je zijn via moderne communicatiemiddelen. (Yup, ik ben ook beschikbaar. Wil je mijn hulp, stuur me dan een emailtje op nicky@happyholon.nl)
  19. Bedenk dat ook dit tijdelijk is en weer voorbij gaat. Neem het per dag, per vijf minuten als dat nodig is. En ja dat kan soms angstig voelen.
  20. Wees zacht voor jezelf. Neem ook af tijd en ruimte voor jezelf. Zorg dat jij je veilig en rustig voelt.
  21. Vind de les. Blijf daarbij zoveel mogelijk in de vraag en ontvang de energie die de vraag oproept. Volg die energie en je weet precies welke acties voor jou de juiste zullen zijn. Een aantal inspiratie vragen:
    • Wat is er juist aan deze crisis wat ik nog niet snap?
    • Hoe gebruik ik dit in mijn voordeel?
    • Welke bijdrage kan ik zijn?
    • Welke keuzes zijn er?
    • Hoe kan dit beter uitwerken dan ik ooit had gedacht?
    • Wat is hier nog meer mogelijk?
    • Hoe wordt het beter dan dit?

Wanneer je al deze tips opvolgt, dan weet ik zeker dat het je gevoel van veiligheid zal vergroten.

De belangrijkste tip is misschien wel deze: Geef toe dat er zaken zijn, waar je totaal geen controle over hebt. Als je dat kunt, dan is het veel makkelijker om je angst voor het onbekende te overwinnen.

En ondertussen: Stay home, stay safe, stay healthy.

Hoe gaat het met jou? Hoe ervaar jij deze periode? Doe jij iets specifieks om het hoofd koel te houden? Vertel het in de commentbox hieronder.

Delen met je netwerk?

7 thoughts on “21 tips om de rust te bewaren tijdens de corona-crisis

  1. Bedankt voor de tips! Angst en paniek zijn ziektemakers! Ik hou mij zoveel mogelijk aan de regels. Wandel regelmatig 7 km. Geniet van de natuur en al het mooie jonge leven wat in het water zwemt en in de wei loopt.
    Zorg voor mijn buurvrouw van 88 die alleenwonend is en revalideert. Dat valt niet mee op deze leeftijd.
    Ik wens jou een goede gezondheid en ben blij regelmatig een mail te zien van jou.

  2. Op en neer gaand en dubbel gevoel. Want de rust die het thuisblijven met zich meebrengt ervaar ik als een zegen. Voor mij betekent het ook ‘niet moeten’. De media, de vragen wat waar is en wat niet, ik voel ze accuut in mijn lijf. Het triggert ook om wellicht een vervolg te geven aan mijn opleiding als energetisch therapeut door medische basiskennis en psychosociale kennis te gaan volgen… dus wie weet. Met rust ontspruiten er ook allerlei ideeën waar je normaal de ruimte niet voor neemt. Ik heb in ieder geval sowieso al veel aan de tips vanuit tip 12!

  3. Goeie tips . Ja, wij hebben de tv al 9 dagen de tv ontkoppeld, niemand krijgt hem meer aan voordat wij dat beslissen.;-). Radio idem. Alleen nog muziek en beeld waar geen ongewenst nieuws doorheen kan komen. Iedereen verteld dat ik het over alles wil hebben, behalve over dat c-virus. Kortom: werkt geweldig. En vooral de ramen open, lekker, meer mediteren en naar zonsop en ondergang kijken. Vooralsnog zie ik vooral voordelen, het grotere plan zeg maar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *