Vier oefeningen om te gronden of aarden

foot-450370_640In de blogpost Wat is gronden of aarden? heb ik uitgelegd wat er gebeurt als je niet gegrond bent. In deze blogpost geef ik je een voorbeeldoefening om jezelf te aarden en ook een tweetal oefeningen om zelf te ervaren wat een bewuste aarding met je doet.

Wanneer je je in een levensbedreigende situatie bevindt, zijn er drie instinktieve manieren om te reageren: vechten, vluchten of  verstijving. Deze laatste reactie treedt in wanneer de vecht- of vluchtreactie op een of andere manier niet wordt geactiveerd. Je ‘bevriest’ als het ware en bent niet in staat tot actie. Nu bevinden we ons gelukkig niet dagelijks in levensbedreigende situaties, maar je kunt dit gevoel van stress ook op een subtielere manier ervaren:

Oefening 1:

  • Vraag iemand om je te assisteren
  • Zoek een plek in de ruimte waar je je bevindt en waar je je goed voelt en ga daar staan.
  • Vraag je assistent rustig aan, steeds een stapje dichterbij te doen in jouw richting net zolang totdat die persoon ‘neus aan neus’ met je staat.
  • Let vooral op wat er met je gebeurt zodra die persoon de grens van je persoonlijke ruimte overschrijdt.

Terug naar het aarden (of gronden). Wanneer je niet goed geaard bent, zit je als het ware niet helemaal in je eigen lichaam en in je eigen centrum. Je kunt het gevoel vergelijken met dagdromen of heel geconcentreerd nadenken, dan ben je ook een beetje ‘afwezig’ en je hebt je aandacht ‘er niet helemaal bij’.

Oefening 2

  • Ga ergens rustig zitten of staan waar je een poosje niet gestoord wordt.
  • Ontspan je helemaal en laat je gedachten los. Die zijn nu niet belangrijk.
  • Registreer hoe je lichaam aanvoelt en wat je gemoedstoestand is.
  • Voel hoe je voeten op de grond staan en voel dat over je hele voetzolen.
  • Stel je nu voor dat er vanuit je voetzolen een kolom de aarde in ‘groeit’. Eerst een klein stukje en dan steeds verder.
  • Ga zo ver je kan en probeer zo diep te komen als het centrum van de aarde.
  • Bevestig je kolom aan dit centrum. Hoe jouw kolom en het centrum er voor jou uit zien, kan op talloze manieren. Een voorstelling kan zijn: een rode kolom met aan het einde een haak dat je bevestig aan een ijzeren kern met ijzeren ogen. Of een bergkristallen centrum, wat je omwikkelt met een mooi lint dat met je voeten verbonden is. De mogelijkheden zijn legio en ze zijn allemaal goed.
  • Nu ben je ‘geaard’ en kun je terugkomen in deze werkelijkheid.
  • Voel nog eens goed na hoe je lichaam en gemoedstoestand nu aanvoelen. Is er iets veranderd?

 Oefening 3

Doe nu nogmaals oefening 1 en ga na of er iets veranderd is in je reacties.

———-

Wanneer je jezelf nog nooit bewust gegrond hebt, kan het zijn dat het bij de eerste keer gronden lang duurt voordat je het gevoel hebt dat je energetische verbinding gelukt is. Dat geeft helemaal niks. Toen ik de  allereerste keer een grondingsoefening deed, deed ik er zo’n 20 minuten over voordat het ‘centrum van de aarde’  had bereikt. Nu lukt het me met een paar seconden. Het slechts een kwestie van oefening.

 ———-

Nog een perfecte oefening om heel duidelijk te ervaren wat aarden met je doet, is de volgende:

Oefening 4

  • Vraag iemand je te assisteren.
  • Vind een positie waar je moeite moet doen om je evenwicht te bewaren. Voor sommige mensen is op gewoon op één been staan al lastig, anderen hebben een gecompliceerde yogapositie nodig. Maak het jezelf in ieder geval zo lastig mogelijk om je evenwicht te bewaren, maar hou het wel veilig.
  • Vind je evenwicht.
  • Stop de oefening
  • Vind je evenwicht opnieuw terwijl je jezelf grondt (aardt)
  • Vraag je assistent om een beetje lastige hoofdrekensom.
  • Geef antwoord op de rekensom en let op wat er met je gebeurt.
  • Vraag nogmaals om een andere rekensom of doe reken zo vaak als nodig is om precies te registreren wat er met je gebeurt. Als je dat doorhebt, dan weet je precies wat het voor jou betekent om niet in je lichaam/eigen centrum te zitten.

Dagelijks een uurtje met blote voeten op de aarde lopen is ook een hele goede manier om te aarden. Het liefst doe je dit op de natuurlijke aarde en niet op bestrating of asfalt. Hoe langer en bewuster je dit doet, hoe beter je het zelfhelend vermogen van je lichaam stimuleert. Het loont zich zeker om een stukje gras in je tuin te hebben, waar je ‘s morgens met blote voeten een korte grondingsmedidatie doet. Je geeft de natuurlijke aarde-energieën dan de kans zich makkelijk met jouw lichaamsenergie uit te wisselen. Dit principe heet ‘earthing’.

Delen met je netwerk?

5 thoughts on “Vier oefeningen om te gronden of aarden

  1. Ik heb het gevoel niet te aarden daarom ben ik altijd in de tuin bezig met de aarde Vaak heb ik het gevoel niet meer op deze aarde te horen,Omdat de mensen te egoistich zijn. en te veel waarde hechten aan materiele dingen en veroordelen de ander zonder er bij na te denken
    Ik merk steeds meer dat mensen met psychische problematiek mensen zijn die alles voor elkaar over hebben en dat je die mensen kan vertrouwen en ook hebben ze geen oordeel over een ander
    Ik heb 35 jaar in de psychiatrie gewerkt en heel veel geleerd van die mensen behalve bordeliner zijn erg gevaarlijk omdat ze verschillende buien hebben en niet eerlijk zijn

  2. Ter overweging … Gronden
    is kinderspel
    Eerst zet je ter bescherming een cirkel van bloeiende lekker geurende gedoornde rozenstruiken met groene blaadjes, sterke stengels en voor de voeding -goed gegrond met de worteltjes onder de grond om je heen. Jezelf gronden. In gedachte trek je een lijntje van je stuitje naar het middelpunt van de Aarde, in dit middelpunt bevindt zich een grotje met daarin aan de wand een ring. Jetekent het lijnte vast aan de ring.
    Nu maak in gedachte van dit lijntje vanaf je stuitje naar de ring in het grotje een touwtje. Je knoopt het stevig vast aan je stuitje en aan de ring in het grotje. Zie je het voor je? Nu maak je in gedachte van dit touwtje een heipaal en gaat daar op zitten -niet te puntig- lekker breed met een kussentje erbij. Ja zo. Je bent nu gegrond. Dit gevoel gaat overal met je mee.

    • Fijn dat gronden jou zo makkelijk af gaat, Henry. Dit geldt echter niet voor iedereen. Ik wil je dan ook hartelijk danken voor het toevoegen van deze mooie oefening.

      Er zijn veel manieren om te gronden; het gaat er om dat je er eentje vindt die bij je past. Dan zal het je steeds makkelijker af gaan.
      Groet,
      Nicky

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *