De energetische oerkrachten van Sinterklaas

Wat heeft Sint met oerkrachten te maken?

De meeste grote mensen weten eigenlijk wel dat Sinterklaas niet uit Spanje komt met de stoomboot. Sint Nicolaas was ooit een bisschop in Myra, die later heilig verklaard is. Er worden hem verschillende legenden toegedicht.

Nicolaas zou 3 dochters gered hebben van de prostitutie door hun arme vader tot drie maal toe in het geheim een bruidsschat te bezorgen. In vroeger tijden was het gebruikelijk dat de vader van de bruid een bruiddschat verzorgde. Deze man was zo arm, dat hij zich genoodzaakt zag zijn dochters te ‘verkopen’, omdat ze anders nooit aan de man zouden geraken. Nicolaas besloot hem in het geheim te helpen.

Er bestaan verschillende versies over waar die bruidsschat uit bestond:

Nicolaas gooit 3 gouden ballen in de kamer van drie arme meisjes - Gentile da Fabriano, ~1425

Nicolaas gooit 3 gouden ballen in de kamer van drie arme meisjes – Gentile da Fabriano, ~1425

3 buidels gouden munten – Hij gooide de geldbuidel met munten door het raam en spiedde weg. Er wordt wel vertelt dat deze gouden munten in de schoenen bij de haard terecht kwamen. Klinkt bekend, of niet?!

3 sinaasappels – Op basis van deze legende wordt de heilige Sint Nicolaas ook wel afgebeeld met 3 klompen goud. Later werden dit gouden appels. Misschien hebben we dit in Nederland geïnterpreteerd als sinaasappels en dat zou kunnen verklaren waarom voor ons Sinterklaas uit Spanje komt.

3 klompen goud – Later werden dit gouden appels. Appels worden beschouwd als venusvruchten. Want wanneer je een appel dwars doorsnijdt, zie je een pentagram. Als je de bewegingen van planeet Venus acht jaar lang zou volgen, vind je een bijna perfect pentagram.

En zo wordt Sint Nicolaas in verband gebracht met de vrouwelijke oerkrachten:

  • De drie dochters – de dochters zijn een afgezwakte versie van de vrouwelijke Christelijke drie-eenheid: Margaretha, Barbara en Catharina. Deze dames staan weer symbool voor de drievoudige godinnenkracht (geboorte, creatie, transformatie).
  • En Venus –  Bij uitstek een vrouwelijke oerkracht.

Ik heb me laten vertellen, dat het in het Duitstalig gebied vaak voorkomt dat er een patronaatswissel te zien is tussen Margaretha en Sint Nicolaas. Daarmee wordt bedoeld, dat kerken die eerst gewijd waren aan Margaretha, later aan de heilige Nicolaas werden gewijd of omgekeerd. Helaas is het mij niet gelukt daar een concreet voorbeeld van te vinden.

Nicolaas redt zeelui - Gentile da Fabriano ~1425

Nicolaas redt zeelui – Gentile da Fabriano ~1425

Een andere legende vertelt ons dat Nicolaas de krachten had om een storm op zee te keren. Zeelui in nood hadden de Heilige Nicolaas aangeroepen en door wonderkrachten wist hun schip veilig de haven bereiken (Zie ginds komt de stoomboot..). Sint Nicolaas is daarom sindsdien een beschermer van zeelui.

Deze legende, en ook het uiterlijk en de attributen van Sint Nicolaas brengen hem in verband met Wodan (Odin), heerser van wind en storm.

  • Wodan rijdt op een 8-benig paard aan de hemel, Onze Sint rijdt over de daken.
  • Wodan heeft een speer, Sint een staf
  • Beiden hebben een lange baard en een mantel.
  • Wodan is de alwetende, Sint bezit het boek der wijsheid.
  • Wodan beschikt over een heel leger, Sinterklaas ook.

De metgezellen van de Heilige Nicolaas leiden vermoedelijk terug naar de Satansmythe, de verering van de natuurgod Pan en de Romeinse Saturnalia-feestdagen:

ansichtkaart uit 1900

ansichtkaart uit 1900

  • In het alpengebied heeft Sint als metgezel de Krampus. Dit is een demonische figuur die qua uiterlijk veel weg heeft van onze beeltenissen van de natuurgod Pan of de duivel. Het is een demonisch figuur met hoorns op zijn hoofd, een vacht, staart en dierlijke achterpoten.
  • In het Duitstalige protestantse gebied wordt St. Nikolaus vergezelt van Knecht Ruprecht. Ruprecht draagt donkere kleding, een roe en heeft ook een donkere baard.
  • In Frankrijk en zuiden van België zien we Père Fouettard. Dit is een man met een onguur viezig gezicht, gekleed in een rood gewaad met groezelig ongekamd haar en een lange baard.
  • En bij ons wordt Sinterklaas bijgestaan door zijn pietenlegioen.

Sint heeft als vertegenwoordiger van het goede, de taak brave kinderen te belonen met cadeautjes en zoetigheid. Zijn metgezel, symbool voor het ‘getemde’ kwaad, heeft de opdracht stoute kinderen te straffen.

Ongehoorzame kinderen krijgen met de roe of worden in de zak gestopt om mee te gaan naar Spanje voor een ‘heropvoedingskamp’. Dit vertoont ook weer overeenkomsten met de mythe van Wodan en zijn krijgers van de Wilde Jacht. Er bestonden Germaanse krijgersbonden die een berispingsrecht hadden en daardoor een heropvoedingrol hadden in de gemeenschap.

Schoenzetten - prent uit 1873

Schoenzetten – prent uit 1873

Sinterklaas is dus veel meer dan alleen maar een lieve oude man uit Spanje die cadeautjes komt brengen. Hij is een mythisch figuur uit diverse legendes en verbonden met eeuwenoude oerkrachten.

De wortel in je schoen is een offer aan deze goddelijke machten. Offers worden van oudsher al aan het vuur toevertrouwd. Dit vuur werd later vervangen door een haard.

Dan snap je nu misschien waarom we nu allemaal massaal onze schoen zetten bij de centrale verwarming.

En die Sinterklaasliedjes die we er dan bij zingen, die zijn misschien wel niets anders dan een gebed…

Deze achtergronden geven het rituele schoenzetten toch een heel nieuwe dimensie, of niet?! Wat vind jij? Laat van je horen in de comments!

Delen met je netwerk?

6 thoughts on “De energetische oerkrachten van Sinterklaas

  1. De schoonheden van december; voorbij Nicolaas denken

    De mystici van het zuidelijke Christendom waren meester in het om/verdraaien van de werkelijkheid. Het passen in hun verhaal in die van de oude verhalen en mythen van het Noorden en deze op te leggen met hun andere Mindset. aan de lokale culturen.

    De eigen sterk Natuur verbonden wijsheid van het Noorden, gebaseerd op sterke Oer-verbondenheid van stamplek, voorouder tradities en subtiele natuurverbondenheid werd de eenzijdige (on)mind-wijsheid van het zuiden, en uitgewerkt in gekunstelde constructies van mengingen van beiden. Omkeringen zijn bekend bij cultuurwisselingen. De noordelijke Godheid werd een zuidelijke christelijke heilige. De lichtreligie van het zuiden werd ingepast in zeer seizoen verbonden tradities van de duister/donker religie momentum van het noorden. Het is jammer dat de decentrale Charteriaanse sterk esoterisch georiënteerde integrerende tradities het verloren hebben van de Rome macht denkende centralisten met hun exoterisme. Nog steeds is daar in Europa een sterke dualiteit tussen beide machtspolen met een nog winnende overheersing van het centralisme.

    Het is waar dat in de Nikolaas traditie offer (schoen/klomp), haard (vuur, vrouwelijke plaats van transformatie, schoorsteen; verticale verbinding van aarde met kosmos) past bij de oude universele riten. Ook de dualiteit van licht (witte oude ‘goedeman) en zwarte ‘kwade’ jonge ‘helpers’ die de uitvoerders zijn van het op inzicht gebaseerd moralistische denkpatronen over menselijk goed en kwaad. Interessant dat de moraliteit echter alleen voor kinderen van toepassing is en niet voor de andere leeftijdsgroepen!

    Echter in deze periode is de Zwarte kracht wel Waarachtig presenter dan het ogenschijnlijke kleinere licht en is de leidSter. Hier in mijn landelijke huis in het Fichtelgebirge merk ik dat al sinds begin November de Oer vrouwelijke Percht boven de aarde is gekomen en interessant is om te ontmoeten. Niet het licht in de vorm van een oude wijze christelijke baardheilige staat dan centraal maar de oude wijze Oer Vrouwe verpersoonlijkt niet in Margaretha maar in Catharina.

    Oer is in zoverre juist dat er sprake is van Natuurgevenheden in de vorm van lange donkere nachten waarin andere krachten wakker worden. Het najaar’ de tijd van de afbraak voor de opbouw, de tijd van de wijsheid/transformatie/overgang/loslaten of zo je wil ‘sterven’, et eren van de zwarte krachten en zwarte plaatsen. De christelijke jaarcyclus start in december in de nacht, het donker voor de bevruchting van de 21te December en juist omgezet in de geboorte van een kind.

    De traditionele noordelijke religie stond geheel dichter bij de cyclussen van de Grote Natuur. Het zuiden stond dicht bij de Mensontwikkeling van het IK wakker worden en werd wel juist gebracht door het voorbeeld van een wakker geworden persoonsaanbidding van de ingewijde Jezus, die zijn goddelijkheid herkende en leefde/deelde.
    Helaas is de mensontwikkeling later alleen sterk geMindiniseerd van verboden met een kleinere eercyclus vanaf de 21ste December (de geboorte) tot sterven in het voorjaar. Onze cultuur is nog steeds in de ban van dit groei denken en vergeet de zomer, herfst. Het Christendom en de daarin be/doorsmette christelijke westerse witte cultuur heeft de zomer uitgedrukt in materieel hedonisme en het najaar, hoogtij en sterven en nog steeds moeite met de Oerkracht destructie, het andere van de dualiteit. Het komt nu op ons Werkelijke pad dat wat we negeren, veroordelen, controleren; de IS kracht.

    Het past bij deze tijd om Oud en Nieuw wel te herkennen in deze dualiteiten werkelijkheid, te mengen, en daaraan voorbij de Aller nieuwste stromingen in de grote Natuur te herkennen. Blijf je hangen in de traditie dan verlies je het contact met het werkelijke Nu, dat eigenlijk veel interessanter is dan de oude verhalen, de oude tradities, inclusief de joodse stamreligie dat we nu abusievelijk christendom noemen. De Grote Natuur leeft voort en heeft steeds nieuwe verassingen en stroom daarin mee! Helaas leeft de meerderheid van de mensen in stedelijke sferen waardoor het werkelijke contact met de grote Natuur is komen te vervallen en je deelgenoot blijft zijn van de menselijke poel. Zoek met je kinderen in deze tijd een stuk natuur op en ontmoet weer het momentum van het jaar los van de vele menselijke tijden onzin en leer ze de eigentijdse lessen van komen en gaan.

    • Wow!
      Dank je wel, Dirk, dat je de tijd hebt genomen voor deze prachtige, en zeer uitgebreide aanvulling.

      En inderdaad, ga lekker naar buiten om zelf (of samen) de krachten van de natuur te ontdekken en ervaren in het Nu.

      groet,
      Nicky

  2. Hoeveel benen heeft het paard van Sinterklaas? Toen wij klein waren en natuurlijk al trots dat we konden rekenen zeiden wij vol overgave natuurlijk 4!!! Dan kwam mijn vader met het volgende… Ik tel er wel 8! Wij vol verbazing werden dan uitgenodigd om mee te rekenen. Het paard heeft 2 benen aan de voorkant, 2 benen aan de achterkant, 2 benen aan de linkerzijde én 2 benen aan de rechterzijde… Hoeveel is dat samen? 8! Dus het paard van Sinterklaas heeft 8 benen! Geweldig om te lezen dat in één van de beschrijvingen de Sint ook een 8-benig dier bij zich heeft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *