Wat de Gaia-hypothese met jouw bedrijf te maken heeft

solar-systemIn ons zonnestelsel is de aarde de derde planeet vanaf de zon gerekend. Ze draait in iets meer dan 365 dagen om de zon heen en bestaat voor ongeveer 71% uit water. Water is van levensbelang voor al het leven wat ons bekend is en door het draaien van de aarde om de zon ervaren we seizoenen. Een ander woord voor aarde is terra, wereld of gaia. Okay, dit wist je waarschijnlijk allemaal al wel…

Maar wist je ook dat de wetenschapper James Lovelock in 1969 voor het eerst, de Gaia-hypothese heeft uitgeschreven?

De Gaia-hypothese stelt dat de aarde functioneert als een levend wezen, dat haar eigen ideale omstandigheden creëert voor haar voortbestaan.

Om deze stelling te onderbouwen verwees Lovelock naar systemen als de bloei van eencellige alg Emiliania Huxleyi. De groei en bloei van deze alg is een systeem op aarde dat inderdaad zo lijkt te werken. De bloei van deze alg en de atmospherische temperatuur zijn wederzijds van elkaar afhankelijk. In warmer zeewater maakt deze alg andere verbindingen aan als in koeler zeewater. Deze verbindingen zorgen voor een andere structuur van de alg waardoor hij meer of minder zonlicht terugkaatst. En dit heeft weer effect op de temperatuur in de atmosfeer.

Ook bedacht James Lovelock de computersimulatie Madeliefjeswereld (Daisyworld), waarmee hij belangrijke aanwijzingen voor zijn stelling vond. In deze simulatie draait het om een hypothetische wereld die zonder biosfeer langzaam opwarmt. De kleur en de groei van madeliefjes zorgen voor afkoeling binnen dit systeem en zijn daardoor verantwoordelijk voor het natuurlijk evenwicht op deze hypothetische planeet.

daisyworldJames Lovelock noemde zijn hypothese naar Gaia, de Griekse godin van de natuur en de oermoeder die ontstaan was uit de elementen van Chaos. Gaia wordt vaak afgebeeld als een mollige vrouw verbonden met de aarde.

Van diezelfde Grieken kregen we nog veel meer mooie mythologiën over hoe zij de oerkrachten van de aarde zagen. Stuk voor stuk spannende verhalen over hoe de goden met elkaar, de wereld en de mens op de berg Olympus leefden.

Over hoe de allereerste mensen op aarde de oerkrachten van de natuur beleefden, weten we niet al te veel. Wel is het veilig om te veronderstellen dat de eerste mens de voortdurende transformaties die plaatsvonden in het landschap, waarnam. Zijn overleving hing af van z’n beoordeling van transformaties in het landschap! Hij zag hoe oerkrachten voor groei, bloei en dood zorgden. Zijn waarnemingen vertelden bijvoorbeeld wat het juiste moment was om voedsel te verzamelen voor de winter. Het landschap was het enige dat duidelijke aanwijzingen gaf om te overleven. Het landschap was daarom Heilig.

Bomen, steen en water zijn de elementen waaruit dit Heilige Landschap bestond en uiteraard nog steeds bestaat. Deze elementen vinden we in (bijna) iedere religie wel in één of andere vorm terug. De heilige boom als symbool van het leven. Het heilige water als symbool van reiniging. En de heilige steen als teken van eeuwigheid en vergankelijkheid.

full-moonOmdat steen (berg) zelf eeuwig is, is het in staat de tijd ‘aan te wijzen’. Bergen zijn vaak heilig verklaard omdat ze tot een soort van klok gebombardeerd werden. Bijvoorbeeld omdat de zon op haar hoogste punt van de dag boven een bepaalde berg stond of precies tussen twee bergen in tijdens een zonnewende of equinox.

“Bovenstaand schetst meteen waarom ik mijn werkveld zo boeiend vind: wetenschap, mythologie, religie, historie, cultuur, symboliek, energie en persoonlijke ervaringen hebben allemaal hun aandeel in de geomantie.”

De beoordeling van de transformaties in het landschap zijn dus ontzettend van belang voor overleven. Dit geldt ook voor je business! Overleven in het landschap voor een bedrijf ziet er alleen anders uit dan voor de mens. En ook er spelen andere krachten en energieën een rol binnen het holon van een bedrijf. Energieën die hun uiterste best doen om te overleven en hun balans te vinden binnen het systeem van jouw business. Oók wanneer dat evenwicht slecht is voor jouw bedrijf.

Om een bedrijf succesvol te laten slagen, is ‘flow’ noodzakelijk. Voor een goede flow is een harmonische relatie tussen alle energieën ter plaatse en die verbonden met doelstellingen, intenties en behoeftes een must. Het is de enige manier waarop duurzame resultaten en vooruitgang geboekt kunnen worden. En als je wilt, kan ik je helpen om die flow en balans te vinden, èn te onderhouden.

Zou jij meer flow, focus of energie in je business kunnen gebruiken? Vertel het in de comments.

Delen met je netwerk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *