De 5 belangrijkste lessen van Marie Kondo

De 5 belangrijkste lessen van Marie Kondo

Marie KondoHeb jij al gehoord van Marie Kondo? Deze opruimgoeroe uit Japan brak in Nederland door met haar boek Opgeruimd!

Na het lezen van lyrische recensies en blogs, wilde ik het zelf ook lezen. Sterker nog, ik wilde het ervaren: Ik heb mijn kledingkast ge-Marie-Kondo’t. Tijdens deze opruim-sessie vond ik dit haar belangrijkste lessen over opruimen:

#1 – Hoe je moet opruimen

Volgens Marie Kondo is het eenvoudiger om per categorie op te ruimen dan per kamer of kast. Ze adviseert om te beginnen met kleding, dan boeken, papierwerk, overige zaken en als laatste foto’s en memorabilia.

Opruimen per categorie geeft rust. Het zorgt ervoor dat je gefocust kunt opruimen. Begin met je kleding, want dat is volgens Marie het makkelijkst. Zorg ervoor dat je alle kleding in het hele huis op één plek hebt verzamelt voordat je start. Puilt je kledingkast ontzettend uit, maak dan subcategorieen: tops, broeken, rokken, jassen, sokken, ondergoed, accessoires, speciale gelegenheden, schoenen.

#2 – Joy?

Ik zie er altijd tegen op om op te ruimen. Ik zie het als een vervelende klus die geklaard moet worden. Met deze simpele vraag van Marie Kondo: “Does it spark joy?” wordt het (bijna) een leuk karweitje. En dat je erna alleen maar spullen om je heen hebt waar je blij van wordt, motiveert alleen maar. Opruimen voelt goed!

#3 – Waarom je spullen bewaart

Er zijn maar drie redenen waarom je spullen bewaart:

  • uit nostalgie
  • uit angst voor de toekomst
  • of een combinatie van beide

Houd je vast aan de basisregel van Marie Kondo: “Does it spark joy?” (Maakt het me blij?) en selecteer daarop. Daarmee kom je er achter hoe jouw spullen representeren hoe jij in het leven staat. Hou jij vast aan het verleden en vindt je het moeilijk nieuwe dingen te starten? Of kies jij voor zekerheid en stabiliteit, omdat je nooit kunt weten wat de toekomst je zal brengen?

Bekijk elk item dat je bezit en confronteer jezelf met de vraag waarom je het bezit. En door weg te doen wat je niet meer nodig hebt, zul je een patroon bij jezelf ontdekken. Dit patroon helpt je uitvinden wat je op dit moment nodig hebt.

Before en after foto's van mijn kledingkast.

Before en after foto’s van mijn kledingkast.

Bij het opruimen kwamen de volgende vragen bij mij op:

  • Waarom zou ik iets bewaren waarvan ik de herinnering nog hebt?
  • Ik kwam iets tegen dat ik totaal was vergeten. Is het dan misschien toch niet belangrijk genoeg om te bewaren?
  • Waarom zou ik iets bewaren wat ik ooit misschien nog eens een keertje zou kunnen gebruiken? Ook al heb ik dat de afgelopen jaren niet uit de kast gehaald? Vind ik tegen die tijd een andere oplossing als ik dat ene item wel nodig heb?

Deze vragen, en de gevoelens die daarbij omhoog kwamen, hebben mij een hoop inzichten over mezelf gegeven.

#4 – Waardeer wat je hebt, maar ook wat je wegdoet

Als je alles weggedaan hebt wat je niet meer blij maakt, dan hou je alleen de dingen over waar je blij van wordt. Waardeer ze. Het overzicht op spullen dat je nu voor jezelf hebt gecreëerd, vertelt je wat je nog nodig hebt, waar je voorkeuren liggen en wat je stijl is.

Vergeet daarbij niet, dat de spullen die je wegdeed, je duidelijk hebben gemaakt dat ze niet, of niet meer, bij je passen.

#5 – Wees rigoureus en doe het snel

Begin ‘s ochtends en stop niet totdat je een categorie afgewerkt hebt. Hanteer als enig criterium of het je blij maakt of niet. Zorg daarna dat de spullen waar je afscheid van neemt, zo snel mogelijk uit je huis verdwijnen. Niet parkeren in de schuur of op zolder, maar weggeven, verkopen of weggooien.

Het is onvermijdelijk dat je nog eens aan een item terugdenkt van ‘had ik die nou maar niet weggegooid’. Maar het overzicht en de rust die je voor jezelf creëert door het scheppen van orde in je spullen en daarmee in je hoofd, weegt absoluut op tegen het eventuele ongemak van dat ene missende item!

Wil je het boek ook lezen, dan heb ik hier de ISBN nummers voor je:

  • Marie Kondo – Opgeruimd! – ISBN 789400505629
  • Marie Kondo – The life hanging magic of tidying – ISBN 9780091955106

Heb je ook al eens ge-Marie-Kondo’t? Of ben je van plan om het ook eens uit te proberen? Vertel het in het commentaarveld hieronder.

7 thoughts on “De 5 belangrijkste lessen van Marie Kondo

  1. Ik loop steeds vast met de stapels spullen die verkocht moeten worden ná opruimen.
    Opruimen zelf gaat prima. De spullen die weg gegooid worden gaan direct de deur uit. Heerlijk. Maar dan is er nog zo’n stapel wat eigenlijk verkocht moet worden. Daar hik ik steeds tegen aan en dat blijft maar liggen vanwege het vele werk wat verkoop ook weer met zich mee brengt.

    • Dan is het kiezen, of het werk erin stoppen dat nodig is, of alles in één keer naar de naar de kringloop en je verlies nemen. Weggeven via marktplaats of Facebook werkt ook goed, maar dan duurt het wel langer voordat je alles kwijt bent dan even een ritje kringloop.

  2. Hoi Nicky,
    Goed verhaal. Ik merk dat ik niet langer dan een uur moet opruimen. Het eerste uur kan ik snel knopen doorhakken en dingen weggooien. Daarna gooi ik steeds minder weg.

    En ken je de de 20 20 3 regel?
    Alles van
    minder dan 20 euro,
    dat je kunt kopen in een straal van 20 kilometer bij jou vandaan
    dat je meer dan 3 maanden niet gebruikt hebt, kan weg.

    (en natuurlijk kan je er 10 30 12 of iets dergelijks van maken als dat beter bij jou past. Het helpt je om knopen door te hakken)

    En sparkling gevoelens bij opruimen? Mwah…………

    Ik kan met hooguit voorstellen dat als ik me een kledingkast visualiseer met mooie dingen waar ik bij van word waarin spullen makkelijk vindbaar zijn en die ook aantrekkelijk is om in te kijken als de deuren open staan dat ik daar blij van word. Dat zou mij helpen

    • Tsja Marjolein, wil mijn kledingkast echt een feestje worden om in te kijken, dan moet ik eigenlijk eerst mijn kast herinrichten met allemaal lades in plaats van planken. Pas dan wordt het aantrekkelijk met de deur/la open. Tot die tijd heb ik het maar opgelost door alles dwars te leggen. Ik heb nu goed overzicht op wat ik allemaal heb en het gebeurt niet meer dat shirtjes onderaan de stapel worden vergeten.

      • In de tijd dat ik (we) echt heel weinig geld hadden was mijn stelregel:van alles drie, een oor in de kast, een voor in de was en een om aan te doen. Dan kom je zeker nooit voor opruimproblemen!. Voor de kinderen was het: 3 pakken, d.w.z. een pyama, een trainingspak en een regenpak! Daarbij een warm vest, dat samen met een regenjack ook kan voldoen als winterjas. Klinkt heel simpel! Opruimproblemen ontstaan doordat we waarschijnlijk teveel van alles hebben. Ook is mijn ervaring dat het bewaren en dragen van versleten kleding alleen maar zorgt voor veel meer was. Oude kleren lijken eerder vuil, vragen eerder om een wasbeurt, dus leveren uiteindelijk niets op. Wat mij betreft kan er beste een doos op zolder voor zg. noodgevallen. Op elke doos duidelijk noteren wat erin zit met een datum, na een jaar niet ingekeken, dan weg. Ook papier van kantoor zet ik een paar maanden apart. Stel dat je iets denkt kwijt te zijn. Kan uiteraard alleen als je voldoende ruimte hebt. Heeft weinig met nostalgie te maken.
        Wel mooi dat er met dit soort boeken geld te verdienen valt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *