Sportschool zoekt goed personeel en nieuwe klantenstroom

Case study van sportschool Everybody’s Fitness in Bottmingen, Zwitserland

De hulpvraag 

In juni 2013 is een gerenommeerde fitness-studio in de omgeving van Basel toe aan een nieuwe impuls. Er bestaat de wens om een extra klantenstroom aan te trekken met een aan dans gerelateerde fitness-klas. De studio ervaart echter al maanden problemen met de gympersoneelsbezetting. Een aantal keer achter elkaar zijn instructeurs aangenomen, waarvan na enige tijd bleek dat ze de beloftes niet waar konden maken.

Ook heeft de eigenaar besloten om de spinning-fietsen te verkopen. Deze fietsen staan al geruime tijd te koop, want de spinning-lessen lopen niet meer zoals voorheen en trekken niet de juiste doelgroep aan. Een serieuze koper heeft zich al die tijd nog niet gemeld. Op die plek, waar nu de fietsen staan als ze niet gebruikt worden, kan dan een extra fitness-apparaat geplaatst worden.

Alle fitness-apparatuur is in goeie staat en goed onderhouden. Toch zou de hele boel, indien er een goeie deal gemaakt kan worden, vervangen mogen worden. Lukt dit niet, dan wordt er gekeken naar extra apparatuur. Op het moment van het intake-gesprek waren hiervoor al enkele, niet veelbelovende gesprekken geweest met leveranciers.

De hulpvraag in het kort:

  • Extra klantenstroom
  • Betrouwbare personeelsbezetting
  • Nieuwe (dans-gerelateerde) lessen
  • Goeie deal voor de spinning-fietsen
  • Goeie deal voor fitness-apparatuur

De ‘diagnose’

Na een intakegesprek zorg ik er normaal gesproken voor, dat ik goed bekend raak met de locatie. In dit geval was ik zelf klant bij de fitness-studio en drie tot vier keer per week aanwezig. Een zeer uitgebreide rondgang was dus niet noodzakelijk.

Per situatie schat ik in of ik op locatie de ‘diagnose’ kan stellen of dat ik dat op afstand doe. In dit geval heb ik op afstand uitgezocht wat er energetisch aan de hand is. Ik maakte meditatief een energetische verbinding met de locatie en omgeving van het fitness-centrum en ging volgens mijn protocol ‘in gesprek’ met de plek.

Ik vond stress en ‘gedoe’ in een aantal segmenten:

  • gridlijnen
  • afgrenzingen van het perceel
  • geschiedenis van de plek
  • vloeken
  • natuurwezens en andere ‘spirits’

De sessies en de feedback daar op

In mijn meditatieve staat en door de energetische verbinding, zag ik een beeld van iets wat leek op een gloeiende sigaret en een grote zwarte plaat. Dit beeld begreep ik op dat moment totaal niet, maar de eigenaar van de fitness-studio gelukkig wel. Het was een belangrijk beeld voor de geschiedenis van de plek, dus ik kom hier dan ook zo op terug.

Na het stellen van de ‘diagnose’ ging ik met intentie en energetisch werk aan de slag om de stresspunten te harmoniseren. De eerste slag was gemaakt en binnen enkele dagen waren er al de eerste signalen van een positieve verandering:

  • Er waren niet één, maar twee biedingen geweest op een auto die al een jaar onverkoopbaar leek.
  • Exclusieve en dure items die de eigenaar privé te koop had gezet, waren binnen 8 uur verkocht.

Deze feedback lijkt op het eerste gezicht helemaal niks te maken te hebben met de problemen en wensen van de hulpvraag. In tweede instantie zul je beseffen dat er bij de eigenaar een verandering heeft plaatsgevonden binnen dezelfde thematiek van de hulpvraag: iets wat onverkoopbaar leek ‘opeens’ wel verkopen.

In hetzelfde feedback-gesprek vertelde ik de eigenaar over het beeld van de grote gloeiende zwarte plaat. Meteen begon hij te lachen en zei me dat het pand vroeger, voordat hij erin kwam, een metaalfabriek was geweest. De fabriek was opgesplitst in een supermarkt en zijn sportschool.

Dit verhaal, samen met mijn waarnemingen, maakten voor mij duidelijk dat de plek en zijn energetische ‘bewoners’ behoorlijk in de war waren en niet meer begrepen wat ze moesten ‘doen’. De energetische functionaliteit van een metaalfabriek is heel iets anders dan die van een sportschool. Vergelijk het eens met wakker worden op een andere lokatie dan je in slaap bent gevallen. Dan ben je toch ook behoorlijk verward, lijkt me. Meteen viel ook de problematiek met de afgrenzingen van het perceel op zijn plaats.

In een daaropvolgende sessie maakte ik contact met de, wat in het Duits zo mooi “Ortsgeist” heet. In het Nederlands betekent Ortsgeist zoiets als “geest van de plek”. Ik legde uit dat de dit gedeelte van de plek nu geen metaalfabriek meer was, maar fitness-studio. En ik bracht de intenties van de eigenaar over.

Zo’n twee en een halve week na deze sessie, vertelde de eigenaar mij dat hij een mooie deal had weten te sluiten voor de spinfietsen en maar liefst drie nieuwe apparaten!

Energetische overdracht

In de maand die volgde op de tweede sessie, heeft de eigenaar de energetische huishouding weer helemaal zelf op zich genomen. Wanneer hij de studio ‘s avonds afsloot, deed hij altijd al een energetisch ‘poetsritueel’ (meer daarover in mijn gratis e-book Méér winst met goede sfeer). Deze routine hebben we nog een beetje uitgebreid en aangepast. Daarnaast heeft de partner van de eigenaar energetisch onderhoud op zich genomen met behulp van reiki-behandelingen.

Er kwamen nog een paar naweeën:

  • Een verborgen wantrouwen, dat bij een aantal klanten onder elkaar heerst, komt tot een hoogtepunt. Deze situatie veroorzaakt een aantal agressieve incidenten en bedreigingen die een negatieve impact hebben op de sfeer binnen de sportschool. Het veroorzaakt veel onrust bij de overige klanten en bij het personeel. Daarop besluit de eigenaar een vitrine, waarin o.a. pepperspray te koop staat, en een stalen beeld weg te halen. Deze voorwerpen resoneren in de huidige situatie te veel met agressie en te weinig met veiligheid. Het spreekt voor zich dat klanten zich veilig moeten voelen in zijn fitnesscentrum. Daarnaast geeft hij, elke dag opnieuw, de ruimte heel bewust de intentie “rust en harmonie” mee. Binnen enkele weken verbreken de aanstichters van het wantrouwen en de agressie uit zichzelf de banden met de sportschool. De rust keert terug, samen met de klanten die uit angst weggebleven waren.
  • De schoonmaakhulp zegt op, maar er meldt zich bijna onmiddelijk een nieuwe “poets-fee” die het werk zorgvuldiger doet dan de vorige.
  • Er worden twee nieuwe professionele instructeurs gevonden die dans-gerelateerde lessen invullen.

 Terugblik in januari 2014

  • De agressiefactor onder de klanten is totaal verdwenen.
  • Er zijn nieuwe, extra lessen gepland in het wekelijkse trainings aanbod met de nieuwe trainers.
  • Er is veel meer levendigheid en interactie bij de klanten onder elkaar.

Conclusie

Alle doelstellingen zijn behaald.

  • De spinningfietsen zijn verkochte en er is een mooie deal gemaakt voor nieuwe fitnessapparatuur.
  • Er is betrouwbaar personeel gevonden die nieuwe lessen invullen. Die lessen worden heel goed bezocht.

Bonus

  • Er is meer verbinding en saamhorigheid tussen klanten ontstaan. Dit is de sfeer ten goede gekomen.

En dit is wat de sportschool-eigenaar zei over het hele proces

“ Seit deiner Reinigung bei mir im Studio hat sich einiges Verändert, die Leute die Unruhe schafften sind fort, die Atmosphäre hat sich um 100% verbessert und alle sind sehr zufrieden und glücklich bei mir im Studio.” – Oliver Schaub, Everybody’s Fitness

Vrij vertaald: ”Sinds jouw reiniging bij mij in de studio is er veel veranderd: de mensen die onrust stookten zijn verdwenen, de sfeer is met 100% verbeterd en iedereen is zeer tevreden en gelukkig bij mij in de studio” – Oliver Schaub, Everybody’s Fitness

Lees ook eens wat anderen over mijn werk zeggen.

————–

Wil je na het lezen van deze casus meer weten? Of wil je van jouw bedrijf ook een Happy Holon maken? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen.