7 tips voor een goeie vibe in je winkel

Een goede sfeer in je winkel brengt onmiddellijk resultaat!

winkel_general store

Door goeie sfeer komen klanten vaker terug. Of ze blijven langer hangen. Op die manier geven ze meer geld bij je uit. Bovendien is het voor personeel ook veel leuker werken met een goeie stemming in de winkel en dat is ook weer goed voor de klanten en dus voor je business!

Ga naar buiten en bekijk je winkel alsof je er voor het eerst komt. Hoe ziet de ingang er uit? Val je op, of val je weg tussen de overige winkels? Hoe zien je ramen en winkelpui er uit? Staat de winkelnaam er trots op? Nodigt de winkel uit om binnen te stappen of juist niet? Zo niet, waarom dan niet? Kom je er zelf niet uit, vraag je personeel en klanten dan eens om kritisch te kijken.

 Een uitnodigende winkel heeft:

  • een schone, verzorgde winkelpui met schone ramen
  • een aantrekkelijke, goed verlichte etalage
  • een duidelijke naamsvermelding

Zet je bedrijfsnaam liever niet op de deurmat. Letterlijk en symbolisch lopen de mensen dan over je goede naam heen… Dit dagelijks vele malen zien gebeuren, heeft veel meer impact op jou en je medewerkers, en dus ook op je bedrijf, dan je kunt vermoeden.

oude fotocameraMaak foto’s voor een frisse blik op je winkel. Zo creëer je voor jezelf wat afstand en kun je makkelijker oordelen.

Waar gaat als eerste de aandacht heen als je binnenstapt? Dit is de allerbelangrijkste aanwijzing voor hoe de energie-stroom (chi-flow) in je winkel loopt. Want energie trekt aandacht en op aandacht volgt energie. Gaat je aandacht nergens heen, ook al staat de winkel vol mooie dingen? Dan is het hoog tijd een paar focus punten in te richten.

Houd de energie-stroom levendig en fris door te zorgen voor:

1. een opgeruimde winkel. Houdt rommel uit het zicht. Rotzooi vertegenwoordigt gestagneerde energie.

2. een teken van ‘leven’. Geen business zonder leven. Verse bloemen en gezonde planten maken een groot verschil in het energieniveau van je bedrijf. Zet een mooi gevulde vaas of pot bij de kassa.

3. frisse lucht. Een lekker geurtje is prettig, maar het moet niet overheersen.

4. goede verlichting. Met licht zorg je voor yang-energie en dus voor actie. Met verlichting kun je ook heel goed focuspunten creeren.

5. passende muziek op een geschikt geluidsniveau. Te harde muziek geeft een drempel om binnen te stappen. Daarnaast wil je je klanten kunnen verstaan.

6. een goed humeur. Vrolijkheid, vriendelijkheid en levenslust werken besmettelijk.

7. persoonlijke aandacht voor al je klanten. Als mensen merken dat jij ze echt ‘ziet’, komen ze graag nog eens bij je terug.

En nu jij: welke van bovenstaande tips pas jij toe? En wat doe jij misschien nog meer om de mensen in je winkel een goed gevoel te geven? Vertel het me in de comments.

Groetjes!

Nicky Koopmans

*Vond je dit een goed artikel? Deel het dan met je vrienden! Alvast bedankt!

Delen met je netwerk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *